söndag 23 november 2008

Standing up for the little man

Var hos Dzano idag o umgicks me grabbarna.
kul ändå att ett gäng 20-åriga "blattar" satt o spelade singstar och sjöng till Kylie Minouge hahahahah.

anyway, på tal om just "blattar" så läste jag en artikel när jag var hos Dzano (läser man tidningen när man umgås me sina kompisar? ja, tydligen) så var det en gubbe som kallade sig Bo Ströberg som skrev krönikan. Den handlade om hur vi invandrare "förstör" Sverige. Men grejen är att han drog upp så himla ihåliga och ytliga argument så att det var på gränsen till skrattretande.

han skrev typ att det är fel att kvinnor bär slöjor (enligt vem? hur fan kan han säga att det är FEL att bära slöja, när han samtidigt snackar om hur underbar den svenska demokratin och fria viljan är, om en kvinna VÄLJER att bära slöja, är det då FEL?) herregud gubbe, get your shit straight.

visst är det så att ibland blir de påtvingade, och då kan man mycket väl anse att det är fel, men man kan inte säga att det rent allmänt är fel, för att "det retar upp männen"

det är ju lika löjligt argument som att säga att våldtäktsoffer får skylla sig själva för att de bar en mini-kjol. Skitsnack.

Sen säger han något som jag tyckte var ganska roligt.

"snart kommer vår blonda svenska Lucia ersättas med bruna pojkar som sjunger: vi komma vi komma från pepparkakeland"

Något i den stilen skrev han.

ursäkta? Blonda? Svenska?
Lucia var och har aldrig varit svensk. Hon var en italiensk jungru som föddes i Sicilien, så hon var me största sannolikhet mörkhårig, och definitivt inte svensk.

det löjligaste med hela artikeln är att han inte vågar stå för sina åsikter, han kallar svenska politiker fega för att de inte vågar säga "sanningen" om invandrare, men samtidigt vågar inte han erkänna att han är främlingsfientlig och rasist.

Han delar upp människor i kategorier beroende på vilken ras och nationalitet de har = rasist.

han påstår att han inte är främlingsfientlig eftersom att han har en "invandrarkompis" men hans invandrarkompis har ju bytt sitt krångliga namn till ett "riktigt" namn; nämligen Samuel.

för det första, om man vet hur många invandrarkompisar man har, och i det här fallet EN, då är man rasist. Och att man sen känner att man måste "rättfärdig" den vänskapen genom att säga att han har ändrat sitt namn till ett lättare namn, bevisar ju bara ännu mer hur rasistisk han är.

Jag kan hålla med om att om man kommer till ett nytt land, att man borde försöka anpassa sig till samhället och bli så integrerad som möjligt. Men man måste förstå att det alltid finns undantag. Sedan finns det saker som är rimliga att man gör som invandrare i ett land, och vissa saker som är helt banala och bara ytliga och onödiga och helt för jävla dåliga, Som t.ex behöva byta namn.

jag har nog ett ganska krånligt namn kan många säga, Giacomo. Det är INTE många som vet hur man uttalar det och varje gång det är något upprop av något slag så vet jag direkt när mitt namn står på tur, eftersom personen i fråga börjar tveka "eeeh, eeeh". Det är då jag brukar säga; ja, jag är här. För att bespara personen "krångligheten" med mitt namn. Men inte är jag mindre integrerad i det svenska samhället för det, inte borde jag flytta till Chile för att jag har ett namn som anses vara krångligt i det svenska samhället, hur lata blir vi människor om vi kräver att folk ändrar namn till något som är lättare. Någon måtta får det fan vara.

Så, om en svensk väljer att döpa sitt svenska barn till Giacomo. Då borde ju det här svenska barnet med svenska föräldrar byta namn till något lättare, annars blir han inte integrerad i det svenska samhället. PUUlease

jag hade kunna hålla på o leta hål i hans argument hur länge som helst, men nu blir det här inlägget på TOK för långt för att någon ska orka läsa det.

vill bara säga att jag inte fattar hur en tidning som smålandsposten, som kommer ut i hela småland, kan publicera en sådan krönika. Fattar de inte hur mkt mer ved i elden de lägger med hjälp av den här krönikan? Nu kanske sverigedemokraterna har fått ytterligare några medlemmar tack vare krönikan. Tack så mycket smålandsposten.

Jag får forstsätta den här diskussion nån annan gång, nu orkar jag inte skriva mer. haha.
ni får ursäkta alla stavfel och enstaka typ-o, men klockan är mycket och jag är trött, orkar inte läsa igenom o korrekturläsa heller.

puss

8 kommentarer:

A sa...

Jag ska till smålandsposten i veckan o knulla deras morsa. !

by the way "ORDVERIFIERINGEN" för kommentaren just nu är "menal" hahaha

Giaco Taco sa...

hhahaha!

Anonym sa...

Big up, käre vän :)

Till alla som läst detta inlägg, lyssna på "Timbuktu - Det Luktar Rök".

Smålandsposten har verkligen sjunkit djupt i mina ögon.

Giaco Taco sa...

haha ja, nästa inlägg blir texten till den låten ;)

Anonym sa...

Tja, grabbar, läste med den krönikan. Om han menar allvar så är han ju helt jävla utvecklingsstörd, men eftersom hans argument var så sjukt dåliga så drog jag nästan slutsatsen att han driver och inte alls tycker så.

Inte ens rasister som läser skiten kan ju vara nöjda med hans argument. Damn ! That was racist , som på Chappelles standup haha

Anonym sa...

Bra uppmärksammat min gode vän!
Mera tacos till folket : )

Anonym sa...

"Inte ens rasister som läser skiten kan ju vara nöjda med hans argument."
Det är det som är poängen. Krönikan är en satir som låter rasisternas stolligheter talar för sig själva. Det är väl ganska uppenbart!

Anonym sa...

Men det är väl självklart att det är en satir! Hur kan man undgå att förstå det? Bo konverterade för övrigt till islam för drygt 12 år sedan...